Haptonoom Tilburg

denken, voelen & doen

Haptotherapie

Haptonomie

Balans in denken, voelen en doen

De leer van de haptonomie gaat over de balans tussen voelen, denken en doen.

haptotherapie

Haptotherapie

Je gevoel als ingang

Haptotherapie werkt met jouw gevoel als ingang. Om op meer manieren – dan die je al kent – te (be)leven, te denken en te doen. We praten met elkaar en doen (aanraak)oefeningen. Hierdoor word je je meer bewust van je gevoel en wat je daar mee kunt. Je krijgt inzicht in wat jouw beweegt (emotioneel), hoe jij beweegt (fysiek), en hoe dit een rol speelt in jouw contact met anderen.

Waarom voelen centraal staat in de haptonomie

De tastzin

Als baby kom je ter wereld en is je tast je belangrijkste zintuig (gevoelsorgaan). Via jouw tast maak je kennis met jezelf en de wereld om jou heen. Na deze fase ontwikkel je jezelf – in de Westerse maatschappij – meestal in denken en doen. Je gaat onder andere lezen, rekenen en sporten. De ontwikkeling van jouw tastzin en gevoel wordt in deze en latere fases vaak minder belangrijk gevonden en benadrukt.

Lichamelijke signalen waarnemen en handelen

Jouw tastzin en het kunnen (aan)voelen blijven echter belangrijk in de latere fasen. Lichamelijke signalen waarnemen en naar deze signalen kunnen handelen is van belang voor jouw welzijn en om goed te kunnen functioneren. Daarom is het ontwikkelen van jouw gevoel ook essentieel.
Via haptotherapie leer je weer luisteren naar je gevoel, welke betekenis dit voor je heeft en hoe je jouw gevoel, jouw gedachtes en jouw doen meer in balans brengt.

haptotherapie

Gevoel en lichamelijke prikkels

Haptonomie – de leer ten grondslag aan de haptotherapie – gaat er van uit dat je gevoelens zich vertalen naar signalen in je lijf. Met haptotherapie word je je bewust van deze signalen. Bijvoorbeeld: veranderingen in spierspanning, ademhaling, pijn en (on)rust. Van deze signalen zijn we ons vaak niet (voldoende) bewust, maar deze kunnen een grote invloed hebben op ons dagelijks leven.

Met haptonomie doe je nieuwe ervaringen op die direct voelbaar zijn. Het gevolg is dat je deze signalen sneller herkent en hiermee je gedrag en gedachtes kunt veranderen.

Anders omgaan met situaties en beter afstemmen

Je leert bijvoorbeeld hoe je anders om kunt gaan met druk of pijn, of grenzen stellen. Je ontwikkelt jouw gevoel(sorganen) en krijgt meer inzicht in jouw lijf en gedrag. Hiermee kun je je beter afstemmen op je eigen behoeftes en die van je omgeving.